Łożyska ślizgowe z materiału SY/SP

1. Struktura

Warstwa ślizgowa z kompozytu brązu na taśmie stalowej cynkowanej.

2. Charakterystyka

  • materiał ślizgowy do pracy w smarze lub w o oleju, o dużej trwałości i niskim współczynniku tarcia, do pracy w szerokim zakresie temperatur, obciążeń i prędkości,
  • nadaje się do ruchu obrotowego,
    posuwisto-zwrotnego i oscylacyjnego,
  • nie wykazuje płynięcia na zimno pod obciążeniem,
  • rozszerzalność termiczna równoległa do powierzchni górnej,
  • zjawisko drgań ciernych jest niezwykle małe.

3. Zastosowanie

  • maszyny budowlane: połączenie łyżka-wysięgnik, cylindry hydrauliczne, łożyska chwytaków, układy podnoszenia,
  • przemysłowe: podnośniki, pompy i silniki hydrauliczne, osprzęt pneumatyczny, sprzęt medyczny, przemysł tekstylny, rolniczy,
  • motoryzacyjne: skrzynie biegów, przekładnie kierownicze, zaciski hamulcowe, wspomaganie kierownicy.

4. Parametry techniczne

5. Dostępność

  • tuleje cylindryczne, podkładki oporowe oraz taśmy wg typoszeregu metrycznego i calowego,
  • na specjalne zamówienie: wykonania niestandardowe.

6. Wskazówki montażowe

Osadzać z użyciem trzpienia stopniowanego w otworze z wykonaną fazą wciskową po uprzednim zwilżeniu tulei lub otworu olejem.

Ustalenie: poza połączeniem wciskowym nie jest wymagane żadne dodatkowe zabezpieczenie, choć w konstrukcjach
specjalnych lub dla ruchu posuwisto-zwrotnego możliwe jest również klejenie (np. klejem Loctite).
Nie stosować do smarowania środków z dodatkiem MoS2, grafitu i innych dodatków stałych (mogących zwiększać zużycie na skutek tarcia).