Tuleje ślizgowe z materiału SY/SP
1. Struktura
Warstwa ślizgowa z kompozytu brązu na taśmie stalowej cynkowanej.
2. Charakterystyka
- materiał ślizgowy do pracy w smarze lub w o oleju, o dużej trwałości i niskim współczynniku tarcia, do pracy w szerokim zakresie temperatur, obciążeń i prędkości,
- nadaje się do ruchu obrotowego,
posuwisto-zwrotnego i oscylacyjnego, - nie wykazuje płynięcia na zimno pod obciążeniem,
- rozszerzalność termiczna równoległa do powierzchni górnej,
- zjawisko drgań ciernych jest niezwykle małe.
3. Zastosowanie
- maszyny budowlane: połączenie łyżka-wysięgnik, cylindry hydrauliczne, łożyska chwytaków, układy podnoszenia,
- przemysłowe: podnośniki, pompy i silniki hydrauliczne, osprzęt pneumatyczny, sprzęt medyczny, przemysł tekstylny, rolniczy,
- motoryzacyjne: skrzynie biegów, przekładnie kierownicze, zaciski hamulcowe, wspomaganie kierownicy.
4. Parametry techniczne
5. Dostępność
- tuleje cylindryczne, podkładki oporowe oraz taśmy wg typoszeregu metrycznego i calowego,
- na specjalne zamówienie: wykonania niestandardowe.
6. Wskazówki montażowe
Osadzać z użyciem trzpienia stopniowanego w otworze z wykonaną fazą wciskową po uprzednim zwilżeniu tulei lub otworu olejem.
Ustalenie: poza połączeniem wciskowym nie jest wymagane żadne dodatkowe zabezpieczenie, choć w konstrukcjach
specjalnych lub dla ruchu posuwisto-zwrotnego możliwe jest również klejenie (np. klejem Loctite).
Nie stosować do smarowania środków z dodatkiem MoS2, grafitu i innych dodatków stałych (mogących zwiększać zużycie na skutek tarcia).