Tuleje ślizgowe specjalnego zastosowania HX
1. Struktura
Warstwa ślizgowa kompozyt PTFE, PEEK z wypełniaczami z kieszonkami smarnymi (lub bez) na spieku brązowym, na taśmie stalowej.
2. Charakterystyka
⦁ materiał ślizgowy do pracy w warunkach ograniczonego smarowania smarem o ekstremalnie wysokiej sprawności,
⦁ przeznaczony do pracy ze środkami smarnymi o małej lepkości,
⦁ materiał HX ma wysoką wytrzymałość zmęczeniową,
⦁ kieszonki smarne są stałym zasobnikiem środka smarnego,
⦁ dopuszczalne wysokie obciążenia szczytowe także w pracy na sucho, ale przy ciągłej pracy na sucho niska jest sprawność łożyska i znacznie zwiększa się szybkość jego zużycia,
⦁ odpowiedni do stosowania w temperaturze do 250 °C,
⦁ warstwa ślizgowa odporna chemicznie.
3. Zastosowanie
⦁ przemysłowe: silniki i pompy hydrauliczne, sprzęt przemysłu rolniczego, osprzęt elektrowni wiatrowych, łożyska systemów naprowadzania itd.
⦁ motoryzacyjne: pompy do paliwa w silnikach Diesel’a, pompy do skrzyń biegów itd.
4. Parametry techniczne
5. Dostępność
⦁ na specjalne zamówienie: tuleje cylindryczne, podkładki oporowe, taśmy oraz wykonania niestandardowe.
6. Wskazówki montażowe
Osadzać z użyciem trzpienia stopniowanego w otworze z wykonaną fazą wciskową po uprzednim zwilżeniu tulei lub otworu olejem.
Ustalenie: poza połączeniem wciskowym nie jest wymagane żadne dodatkowe zabezpieczenie, choć w konstrukcjach specjalnych lub dla ruchu posuwisto-zwrotnego możliwe jest również klejenie
(np. klejem Loctite).
Nie stosować do smarowania olejów amortyzatorowych, środków z dodatkiem MoS2, grafitu i innych dodatków stałych (mogących zwiększać zużycie na skutek tarcia).